Hvordan får vi en passende beklædningsløsning?
Sommetider er almindeligt arbejdstøj bare ikke nok. Nogle virksomheder gør rigtig meget ud af at være anderledes og vise, at de faktisk er anderledes. Det kan de gøre på mange måder, og en af dem er at bruge speciallavet arbejdstøj – såkaldt Customized. Du kan i denne blog læse mere om de problemer og spørgsmål, du bør stille sig selv, hvis din virksomhed går med almindelig standardbeklædning fra et mærke, alle andre også går i.
Mange virksomheder forsøger at skille sig ud ved at få trykt logo på deres arbejdstøj og er det nok for dig, får du nok ikke så meget ud af at læse denne blog.  – Er det derimod ikke nok for dig og har du et reelt behov for at udstråle samme kvalitet som dit produkt eller ydelse, så tænk i specialfremstillet arbejdsbeklædning.

Vores medarbejdere er ikke tilfredse med standardbeklædningen – hvad så?
Vi har ofte kunder, der kontakter os, fordi medarbejderne klager over deres arbejdstøj i forhold til; funktioner, pasform, komfort og kvalitet af deres beklædningsløsning. Problemerne lyder ofte sådan her:

  • Funktionen i lommerne er nytteløse og de sidder helt forkert.
  • Rummene i lommerne er inddelt forkert i forhold til mit arbejde.
  • Lommerne er svært tilgængelige, hvis jeg ikke står op.
  • Pasformen er god i bukserne, men når der er knæpuder i, virker de rigtig dårligt.
  • Vi har brug for flere lommer og de skal være ved foden eller på låret.
  • Mobillommen er ikke tidssvarende og den sidder forkert.
  • Hætten på min jakke er enormt stor og skygger for meget, når jeg har den på.
  • Min inderlomme mangler en lynlås.
  • Min jakke er ikke vandtæt og jeg bliver derfor våd, når det regner.

Vi har et voksende behov for at skille os ud
Vi hører ofte om problemet med, at det er svært at skille sig ud fra mængden. Faktisk lader det til at være et voksende problem. I dag vil alle gerne skille sig ud, både som enkeltindivider og som virksomheder, og overraskende nok, skal der faktisk ikke ret meget til. Et lidt sjovt eksempel vi bruger, er Smølferne. Alle kender smølferne, som alle også ved, hvad en håndværker er. Smølferne har alle en fælles lille hue, hvor fx håndværkere stort set alle har en tommestok på sig samt fx et par standard arbejdsbukser. Man kan altså konkludere, at på baggrund af smølfernes blå farve og vide hat, ligner de alle mere eller mindre hinanden. Dog har de forskellige kompetencer og nogle af dem skiller sig også ud fra mængden ved nogle særegnet karaktertræk. En af dem har en anden farve end blå, en anden har langt lyst hår og en tredje har skæg og en blant bag øret. Alt sammen små ting, der gør en kæmpe forskel, når de skal skille sig ud fra mængden.

  • Tænk derfor over, hvad der gør dig til “den smølf”, man kan kende i mængden.

Vi har dette virkelige eksempel fra en kunde, der ikke blot ville være en af mange:
”Vi er specialister indenfor vores branche, men i dag går vi og ligner alle andre. Vi har behov for, at vores medarbejdere ser professionelle ud, når de er ude ved kunderne og kunderne kan kendes os fra de andre.” Dette er ikke et enestående tilfælde, og i dette tilfælde endte kunden med, i samarbejde med vores designere, at få specialdesignet tøj til sit sjak.

Vores beklædning stemmer ikke overens med vores image
Vi har samlet flere kommentarer fra vores kunder, inden de fik specialdesignet tøj til dem og deres kollegaer:

  • ”Vi ville gerne signalere kvalitet, men vores folk gik i tøj, der simpelthen så for billigt ud. Desuden lignede de alle andre, og jeg vidste jo godt, at det var mig, der skulle sørge for at finde det rigtige arbejdstøj til dem”.
  • ”Vi ville gerne signalere sikkerhed, men jeg kunne ikke få medarbejderne til at gå med deres sikkerhedsveste, når de var ude på pladsen og arbejdede.”
  • ” Vi havde medarbejdere, som ikke ville gå i vores arbejdstøj, fordi de mente, at vores uniform var for dårlig til dem.”

Hvad signalerer dine medarbejdere og ikke mindst deres beklædning? – Og endnu vigtigere, hvad vil du gerne have, de signalerer? Dine medarbejdere er dit bedste visitkort og hvis de ikke lever op til din virksomheds image, så har du en reel trussel mod din forretning.
Vi kan alle komme til at ligne en vvs’er, men kan vi alle ligne den bedste vvs’er? Den bedste vvs’er ser jo ikke ud på nogen bestemt måde, men går han i hullede arbejdsoveralls købt på tilbud i det lokale byggemarked? Har han skruetrækkere fra 5 forskellige mærker eller holder han sig til ”det bedste værktøj”? Kører han rundt i en rusten varevogn med skriften “Mogens VVS” med udviskede bogstaver på siden? – Det er meget muligt, men tør du så overlade dit rørarbejde til ham? Formentlig ikke, og svaret ligger blandt andet i, at hans image er ødelagt allerede inden, du taler med ham. Mogens bør derfor have en bedre beklædning for at signalere, at han er den bedste. Mogens skal måske også have nyt værktøj og en ordentlig bil, men Mogens skal i særdeleshed overveje, om han ikke burde investere i noget arbejdstøj af høj kvalitet, som ser anstændigt ud. Som toppen på kransekagen, skal Mogens overveje, om han bør designe arbejdstøj til sine 75 ansatte, for at de virkelig understøtter deres image og ser maksimalt professionelle ud, når de møder kunden.

Ét svar på alle problemerne
Hvis du har problemer med at virksomhedens image ikke skinner igennem, eller hvis I laver et meget specielt arbejde, som kræver en specialbeklædning, så er løsningen customized arbejdstøj. Det handler om at finde frem til, hvad der er vigtigt for virksomheden, for derefter at finde en producent til arbejdstøjet. I de fleste tilfælde kan du helt sikkert få en konsulent eller en producent til at hjælpe med udviklingen af tøjet.


Fremgangsmåden for costumized erhvervsbeklædning
Der er mange måder at gå frem på. Vi følger som Vikinger ofte nye veje, men generelt ser vi en tendens til, at vi går igennem de samme faser hver gang alligevel, vi kalder dem blot noget forskelligt afhængigt af kunden. For at gøre det nemt og overskueligt har vi delt det op i tre faser og tag det bare helt roligt, hvis du føler, at du hopper lidt frem og tilbage mellem faserne – det er helt normalt. 

#1 Idéfasen
Her skal du definere image og behov for dine medarbejdere.
Hvilke funktioner skal tøjet have? Hvad skal tøjet bruges til og er der specifikke hensyn, der skal tages i forhold til at udføre en opgave? Hvad skal medarbejderne signalere? Det er rigtig vigtigt at tænke design og normer ind i den første fase, da vi her skal tage hensyn til, om din virksomhed skal bruge specielle standarder til tøjet. Herunder er det vigtigt at spore sig ind på en prisramme og en idé om mængden af jakker og bukser. Et godt tip fra os er at tage stort hensyn til medarbejderne og hører på deres behov. Den optimale udviklings- og idefase er at samle en udviklingsgruppe, der kan spore sig ind på præcis, hvad virksomheden og brugerne har brug for.
#2 Løsningsfasen
I denne fase træder vi som producenter for alvor ind i billedet. Her kigger vi på alle de ting, vi har fundet frem til i fase et og kommer med et bud på, hvordan vi kan levere produkterne. Her tager vi materialeforslag og tegninger i brug. Ønsker du en prøve, er det også i Løsningsfasen, den leveres. Det er vigtigt at tage hensyn til social ansvarlighed, så lad derfor ikke hvem som helst producere dit arbejdstøj.
#3 Produktionsfasen
Når du har fundet frem til det helt rigtige arbejdstøj, som passer til din virksomhed, er det bare op til producenten at levere varen på en ordentlig og forsvarlig måde – og kvaliteten bør være i top, bør den ikke? Topkvalitet leverer de fleste, danske arbejdstøjsproducenter, men inden du kommer til at få produceret og leveret arbejdstøjet, bør du spørge ind til forholdene på fabrikken, der producerer arbejdstøjet. Husk at arbejde sammen med en producent, som du kan stole på, forstår og leverer efter dine behov.

Har du tanker om eller idéer til costumized beklædning?
Har du en anden interessant fremgangsmåde eller tanker om vores metode, så er du velkommen til at kommentere herunder eller give os feedback.

Per Eg Larsen
Workwear specialist

Del denne viden

Facebook 0
Google+ 0
Twitter
LinkedIn 0
Luk Menu
×
×

Cart